Księga znaku – czym jest i dlaczego każda firma powinna z niej korzystać?

Księga znaku jest podstawowym elementem służącym stworzeniu spójnej komunikacji wizualnej. Zamawiając projekt logo w profesjonalnej firmie warto zawsze upewnić się, czy dołączona do niego zostanie właśnie księga znaku. Jest to bowiem swoisty zbiór zasad oraz wytycznych dotyczących użytkowania znaku graficznego w codziennym funkcjonowaniu firmy. Dlaczego warto z niej korzystać?

Czym jest księga znaku i jaką pełni rolę w funkcjonowaniu firmy?

Księga znaku, nazywana po angielsku „brand book”, jest zbiorem zasad i regulacji określających sposób wykorzystywania i reprodukcji logo, czyli firmowego znaku graficznego. Jej posiadanie znacznie ułatwia codzienne działania firmy oraz umożliwia jej zachowanie spójnego, rozpoznawalnego przez odbiorców wizerunku. Stosowanie się do wytycznych umieszczonych w księdze znaku pozytywnie wpływa na profesjonalizm firmy oraz pozwala na utrzymanie spójnego wizerunku w każdej sytuacji, w której wykorzystywany będzie jej symbol graficzny.

Księga znaku stanowi również istotne ułatwienie w sytuacji, kiedy logo będzie legalnie reprodukowane przez inne podmioty (np. drukarnie, firmy projektujące strony internetowe itp.), które będą wiedziały, jak prawidłowo z niego korzystać. Wytyczne zamieszczone w księdze znaku pozwalają uniknąć błędów oraz nieprawidłowości w reprodukcji logo, które mogą negatywnie odbić się na wizerunku firmy.

Księga znaku – czym jest i dlaczego każda firma powinna z niej korzystać?

Jakie informacje powinny znaleźć się w księdze znaku?

Księga znaku może mieć różną objętość oraz strukturę, która uzależniona jest od jej twórcy oraz stopnia skomplikowania samego symbolu graficznego. W każdej księdze znaku powinny znaleźć się podstawowe informacje, które ułatwią pracę z logo. Należy do nich przede wszystkim charakterystyka symbolu firmy. Znak firmowy może składać się z samego logotypu, czyli graficznego przedstawienia nazwy firmy, sygnetu będącego znakiem graficznym lub połączenia obu tych elementów. W dokumencie powinny zostać przedstawione części składowe logo oraz zasady jego wykorzystywania w różnych sytuacjach.

Ważnym elementem księgi znaku jest również przedstawienie wariantów kolorystycznych logo. Znak firmowy może być przedstawiany w kolorze, np. na stronie internetowej, materiałach reklamowych, afiszach i innych nośnikach, jak i występować w wersji monochromatycznej, np. na papeterii firmowej, dokumentach lub fakturach. W przypadku wersji kolorowej bardzo ważne jest dokładne określenie barw w najpopularniejszych paletach RGB, CMYK oraz Panton, co pomoże uniknąć rozbieżności w kolorystyce logo drukowanego na różnych nośnikach.

Księga znaku zawierać powinna także informacje na temat krojów pisma, które mogą być wykorzystywane wraz z logo, wielkości minimalnych znaku graficznego oraz pola ochronnego znaku. Korzystanie z logo wymaga bowiem znajomości minimalnej wielkości, w której znak pozostanie czytelny oraz proporcji jego umieszczania wraz z innymi elementami graficznymi i tekstem. Profesjonalnie przygotowana księga znaku często zawiera także część poświęconą przykładom prawidłowego wykorzystania logo. Wskazane są w niej m. in. dozwolone tła i wersje znaku graficznego. Oprócz tego, dokument może zawierać również przykłady nieprawidłowego użycia znaku graficznego, których znajomość pozwala na lepsze zrozumienie zasad jego właściwej reprodukcji.